Oili Jalonen Oy – Autokierrätystä ja viherosia

Oili Jalonen Oy on vuonna 1969 perustettu perheyritys. – Jalosia on yrityksessä töissä jo kolmannessa polvessa, yrityksen toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen kertoo. Yrityksen toimialoja ovat autokuljetukset ja autovaraosat, joista uudelleenkäytettävät autovaraosat tekevät Oili Jalonen Oy:stä kiertotalousyrityksen. Yritys pyrkii siihen, että kuluttajat kokisivat Oili Jalosen olevan yhtä kuin autokierrätys. Veli-Matti Jalosen mukaan asiakkaiden tokaisut kuten ”Auto on niin vanha, että se täytyy viedä Jaloselle” kuvastavat hyvin yrityksen tavoittelemaa asemaa Turun seudulla.

Auto voi tulla elinkaarensa päähän joko iän tai kolarin takia. Kolarissa vaurioituneet nuoret autot ovat yritykselle kannattavia, koska niistä saadaan myytyä paljon varaosia hyvillä hinnoilla. Vanhat autot eivät usein ole kannattavia kierrätysmaksun puuttumisen takia. Asiakas saa Oili Jaloselta autostaan romutustodistuksen, jonka jälkeen kuluttaja on vapaa vastuusta vanhaan autoonsa. Näin kuluttaja välttää vanhoihin autoihin liittyvät ongelmat, petokset ja sakot sekä saa hyvän mielen ympäristöystävälliseen toimintaan osallistumisesta. Veli-Matti Jalonen kertoo, että yritystä pidettiin pitkään vain jätetoimijana tai varaosakauppiaana, mutta uuden sukupolven muuttuneen kuluttajakäyttäytymisen ansiosta ympäristötietoisuus on lisääntynyt ja autokaupassakin tehdään valintoja ympäristöystävällisyyden perusteella.

Digitaaliset työkalut ovat mahdollistaneet auton varaosien uudelleenkäytön ja varaosamyynnin. Digitaaliseen kauppapaikkaan autopurkamot syöttävät autonosat siten, että ne ovat käyttäjille helposti löydettävissä. Oili Jalonen Oy:llä on kehitteillä parannettu digitaalinen alusta, jonne kerätään autonvalmistajilta tiedot siitä, mistä osista autot on koottu. Nykyään autot ovat yksilöllisiä, joten purkamot tarvitsevat tarkempaa informaatiota, sillä esimerkiksi peruutuskamera vaikuttaa puskurin muotoon. Veli-Matti Jalosen mukaan käytetyn tavaran myynnissä haasteina ovat sopivuus ja laatu. Varaosan sopivuushaaste ratkaistaan uuden digitaalisen työkalun avulla. Digitaalinen alusta tarjoaa keinoja myös laadun varmistukseen esimerkiksi auton katsastushistorian ja korjaamotietojen tallentamisen. – Digitalisaatio ei ole enää mahdollisuus vaan elinehto, Veli-Matti Jalonen kiteyttää.

Vaikka autokierrätys toimii Suomessa kohtuullisen hyvin, Veli-Matti Jalonen tuo esiin myös toimialan keskeisiä epäkohtia, joihin Oili Jalonen Oy on pyrkinyt vaikuttamaan. Kaikkien autojen pitäisi tulla purkamoiden kautta, jotta varaosat ja muut materiaalit saataisiin tarkasti hyödynnettyä. Ongelmana on tällä hetkellä, että murskalaitokset ottavat autoja myös purkamoiden ohi, jolloin autot menevät suoraan materiaaliuusiokäyttöön ja varaosien uudelleenkäyttö sekä jätteensynnyn ehkäisy kärsivät. Suomessa purkamoille ei makseta autojen lasien ja isojen muoviosien esikäsittelyvaiheen talteenotosta, jolloin suomalaiset purkamot eivät sitä kustannussyistä tee, vaikka jätelaki ja EU:n jätedirektiivi niin määräävät. Veli-Matti Jalonen korostaa, että purkamoille tulisi maksaa autojen lasien, muovien ja vaarallisten aineiden kuten bromin irrottamisesta. Näin murskajäte olisi parempilaatuista ja se sisältäisi vähemmän syöpää aiheuttavia aineita.